• 20 behandellocaties in Nederland
  • Natuurlijk resultaat

TCA Peeling

Wat is een TCA peeling

Een Trichloorazijnzuur (TCA) peeling is een chemische peeling. Een TCA peeling kan in verschillende concentraties en dieptes gebruikt worden. Bij DermaClinic wordt elke TCA peeling door medisch geschoold personeel uitgevoerd en de Controlled Depth (Blue) Peel uitsluitend door een Cosmetisch arts.

Een TCA peeling is geschikt als:

• De huid een vermoeide, doffe uitstraling heeft.
  • Pigmentvlekken duidelijk aanwezig zijn.
  • De huid een grove, onregelmatige structuur heeft.
  • Bij zichtbare tekenen van zonschade (lijntjes, droogte, vlekken).
  • Algehele opfrisbeurt van een slappe, verouderde huid.
  • Intensief herstel van huidbeschadigingen, zoals (acne)littekens.

Verschillende doelen, verschillende dieptes

Om te beginnen is goed te beseffen wat het woord peeling betekent. Letterlijk vertaald betekent het (af)pellen, ofwel het verwijderen van een laagje huid. De dikte van het laagje huid dat wordt verwijderd bepaald de diepte van een peeling. Een oppervlakkige peeling verwijdert (een stukje) van de opperhuid of zelfs alleen het laagje dode cellen bovenop de opperhuid (het stratum corneum). Een mediumdiepe peeling bereikt de lederhuid en wel het bovenste gedeelte daarvan, ook wel de papilaire dermis genoemd. Een diepe peeling tot slot bereikt het onderste gedeelte van de lederhuid, ofwel de reticulaire dermis.

Laat u echter niet verleiden door “dieper is beter”

De huidconditie en/of –aandoening bepaalt welke diepte nodig is voor optimaal resultaat en welke diepte haalbaar is, want niet iedereen kan zomaar een diepe peeling ondergaan. Althans niet zonder consequenties.

Bij DermaClinic zijn er 2 peelings met TCA mogelijk, hierover later meer:

• 3 Step Stimulation Peel
  • Control Depth Peel (voorheen de Blue Peel)

De gouden standaard: Trichloorazijnzuur (TCA)

De meest toegepaste chemische peeling in medische zin is de trichloorazijnzuur peeling. Deze is geschikt voor zowel oppervlakkige, maar ook mediumdiepe en diepe peelings. Een echte alleskunner dus. Maar wel een die niet zonder risico’s is, vandaar dat bij DermaClinic deze peelings altijd door medisch geschoold personeel worden uitgevoerd. Het is namelijk erg lastig om tijdens de behandeling te zien hoe diep de peeling is doorgedrongen en of de peeling overal even diep is gekomen. De juiste diepte is van belang om aandoeningen te kunnen verbeteren. Als bijvoorbeeld bij acne-littekens de papilaire dermis niet bereikt wordt, dan zal er geen noemenswaardige verbetering van de littekens optreden. Maar als de peeling te diep gaat, is de downtime (de tijd dat de huid aan het vervellen is) aanmerkelijk langer dan nodig en bestaat zelfs het risico op nieuwe littekenvorming.

De TCA peeling wordt als de gouden standaard gezien. Het alternatief, een fenolpeeling kent namelijk erg veel risico’s. Fenolpeelings zijn qua resultaat superieur aan elke andere vorm van peelen. Er kan hierbij echter van alles misgaan, wat tot ernstige gezondheidsklachten en zelfs de dood kan leiden. Niet echt de bedoeling dus. Door deze nadelen is de fenolzuurpeeling nooit een populaire behandeling geworden en is TCA de gouden standaard onder de (medische) peelings geworden.

Bestaat er een veilige TCA-peeling?

Het antwoord is gelukkig een volmondig: “Ja!”. Er zijn twee manieren om TCA veilig en controleerbaar te maken, beiden ontwikkeld door dermatoloog Dr. Zein Obagi. De bekendste methode is de bekende Blue Peel (Control Depth Peeling), die zoals de naam al zegt blauw is. Bij deze behandeling wordt TCA gecombineerd met een blauwe kleurstof en een stof die de doordringsnelheid van TCA in de huid vertraagd. Hierdoor krijgt de arts of huidtherapeut die de Blue Peel/Control Depth Peel uitvoert een absolute controle over de peeling. De tweede methode heet de 3 Step Stimulation Peel en geeft veiligheid door de strikt geprotocoleerde procedure en hoeveelheden.

ZO Medical Controlled Depth (Blue) Peel

De blauwe kleur, die in geen enkele huidtoon voorkomt, geeft een dusdanig contrast dat alle veranderingen die in de huid optreden door TCA zichtbaar worden. Elk van die veranderingen heet een “eindpunt”. Zo kan de behandelaar dus altijd zien op welke diepte op dat moment wordt gewerkt en of het resultaat mooi egaal en homogeen zal worden. En natuurlijk of de juiste diepte is bereikt of nog niet.

Daarnaast zitten er in de Control Depth (Blue) Peel een aantal ingrediënten, die ervoor zorgen dat de TCA minder snel doordringt in de huid. Normaal gesproken werkt TCA namelijk enorm snel, waardoor de behandelaar niet alleen niet kan beoordelen of de juiste diepte is bereikt, maar hij of zij ook geen tijd krijgt om te reageren. Door deze toevoeging kan de behandelaar rustig de “tussenstand” evalueren en op elk moment besluiten om verder te gaan of te stoppen.

In onze klinieken kiezen we ervoor om de Control Depth (Blue) Peel niet in te zetten voor oppervlakkige peelings (al zou dat wel kunnen), daarvoor gebruiken we microdermabrasie, laser en de Facial Stimulation Peel, maar bij ernstigere aandoeningen in de lederhuid (acne-littekens, hyperpigmentatie, verslapping, fijne lijntjes en rimpels, etc.) is de TCA peeling altijd de eerste keuze voor behandeling.

ZO Medical 3 Step Stimulation Peel

Dit is een van de meest geavanceerde peelings en wordt veelvuldig toegepast. Het unieke aan deze peeling, is dat dit niet alleen een peeling is, maar ook een geweldige stimulans zonder een diepe peeling te hoeven doen. Veel minder downtime, maar wel een spectaculair resultaat.

De eerste stap van deze peeling is de werkelijke peeling, een combinatie van AHA, BHA en TCA, alle drie in hoge concentratie, maar niet zo hoog dat te diep gepeeld wordt. Door deze gelijkmatig aan te brengen, wordt automatisch een mooi, homogeen resultaat bereikt. De diepte is dusdanig, dat eventueel pigment in de papilaire dermis ook grotendeels verdwijnt.

De echte stimulans komt echter pas in stap 2. Dit is een crème met maar liefst 6% retinol. Een enorme stimulans waardoor de huid direct enorme hoeveelheden collageen en elastine gaat maken. Doordat dit na de eerste stap komt is de barrière-functie tijdelijk weg en wordt ook echt alle retinol in de cellen in de lederhuid opgenomen. Deze stap wordt de ochtend na de peel herhaald.

Na deze 2 stappen, de peeling en de enorme stimulans, volgt als derde en laatste stap de Calming Crème, die een naast scala aan antioxidanten, anti-irritanten en ontstekingremmende ingrediënten, ook stoffen bevat die de huid zichzelf sneller en beter laten herstellen. Deze crème gebruikt de patiënt gedurende 5 dagen, waarna de huid volledig is hersteld. De downtime van deze peel is dus kort, maar wel met enorm resultaat.

Bijkomend voordeel van deze 3 Step Stimulation Peel, is dat de procedure heel compact is en niet meer dan 15 minuten tijd kost, wat de peeling ook erg verdraaglijk maakt.

Voorbereiding van de huid

Met name bij de mediumdiepe en diepe peelings is het belangrijk om de huid goed voor te bereiden op de behandeling. Bij deze intensieve peelings is het van belang een ZO Medical protocol te gebruiken gedurende tenminste 6 weken voorafgaand aan de peeling. Dit zorgt ervoor dat de huid zich al aanzienlijk heeft hersteld van opgelopen DNA-schade en daardoor nog beter en sneller herstelt na de behandeling.

ZO Peelings – Geschikt voor elk huidtype en elke huidskleur

Daarbij, bij elke diepere peeling bestaat er het risico op pigmentontwikkeling na de peeling (dit heet post-inflammatoire hyperpigmentatie), een risico dat groter wordt naarmate de huid donkerder getint is. Het is om deze reden dat peelings bij donkerdere huidskleuren worden afgeraden of zelfs geweigerd. Dokter Zein Obagi ontdekte echter al in de jaren ’80 van de vorige eeuw, dat dit risico de peeling niet in de weg hoeft te staan. De voorbereiding met de producten van ZO Medical zorgt er namelijk voor, dat ook dit aspect onder controle wordt gebracht. Dit maakt dat met de juiste ZO Medical voorbereiding zowel de 3 Step Stimulation Peel, als de Blue Peel uitgevoerd kunnen worden bij elk huidtype en elke huidskleur!

De behandeling met TCA

Vóór de behandeling is het belangrijk dat de huid al minimaal 3-6 weken gewend is aan de producten van ZO Medical. De TCA peeling zelf duurt tussen de 15 en 30 minuten. Bij de Control Depth Peel wordt de behandeling onder plaatselijke verdoving uitgevoerd.

Het resultaat van een TCA peeling

De effecten van een TCA peeling zijn langduriger dan die van andere peelings. Fijne lijntjes en rimpeltjes worden verzacht en de kleur van de huid meer egaal gemaakt. Deze peelings werken zowel preventief als probleemoplossend en zijn geschikt voor iedereen die de zichtbare gevolgen van huidveroudering wil verminderen. Een peeling heeft vooral een sterk verfrissend effect en is naast het gezicht ook geschikt voor hals, decolleté en handen. De huid blijft langer mooi en egaal, wanneer een peeling regelmatig wordt uitgevoerd. De conditie van een huid die bijvoorbeeld is aangetast door roken, zon, vermoeidheid of stress, verbetert sterk na een peeling.

Specialist in TCA peelings

DermaClinic is gespecialiseerd in TCA peelings. Onze kliniek richt zich op medisch cosmetisch resultaat zonder ingrijpende operaties en werkt alleen met wetenschappelijk bewezen veilige, effectieve behandelmethodes. Al onze medewerkers zijn medisch geschoold. U ontvangt een hoogstaande behandeling met minimale risico’s: veiligheid, deskundigheid en strikte hygiëne staan bij ons voorop. Wilt u meer weten over de mogelijkheden van een TCA peeling voor uw huid? Wij lichten u graag uitgebreid voor tijdens een gratis consult.

De resultaten van onze behandelingen kunnen per persoon verschillen. Daarom adviseren wij u graag persoonlijk tijdens een gratis consult.

Lees verder Lees minder
Maak direct een afspraak

Wilt u meer weten over de mogelijkheden? Wij lichten u graag uitgebreid voor tijdens een gratis consult.

Maak nu een afspraak

Ik heb een vraag