Eet en drink uzelf mooi en gezond

Hebt u last of ooit last gehad van een doffe huid, acne of rode vlekken? De kans is groot dat u internet hebt afgezocht naar de oorzaken én naar de oplossing. Juist voor een mild huidprobleem is de drempel om naar een arts te gaan vaak hoog. Er is dan toch angst om te horen te krijgen dat “u ermee moet leren leven”. Veel mensen gaan daarom zelf op zoek naar oplossingen voor hun vervelende probleem, bijvoorbeeld door hun voeding aan te passen.

Zo’n ogenschijnlijk simpele zoektocht kan al snel uitmonden in een verwarrende expeditie. Googelt u maar eens op ‘acne voeding’ of ‘voeding rode huid’. Voedingstips, superfoods, paardenmiddeltjes én ernstige ziektes die de huidproblemen mogelijk veroorzaken vliegen u om de oren. Door alle bomen raakt het bos al snel uit zicht.

Bij DermaClinic spreek ik regelmatig cliënten die al jarenlang tevergeefs hun stralende huid terug proberen te krijgen met speciale voeding. Ze zijn soms zelfs een beetje boos dat alle uitgeprobeerde tips toe nu toe niet of nauwelijks hebben geholpen. Voeding met veel omega-3 was toch de oplossing? En groente die rijk is aan polyfenolen? Plus nog minstens 2 liter water per dag? Waarom helpt dit bij anderen wel, maar niet bij u?

Het antwoord is eenvoudig: het ligt allemaal aan uw DNA. Ieder mens heeft een unieke set aan genen. Voedingstips die u vindt op internet of krijgt van een diëtist gaan altijd over gemiddelden. Gemiddeld gezien heeft de huid baat bij omega-3 en 2 liter vocht per dag, maar uw huid is niet gemiddeld: uw huid is uniek. En uw voeding drukt een grote stempel op de gezondheid en uitstraling van uw huid.

Zijn er dan echt geen algemene voedingstips te geven die u helpen uw huid gezond en stralend te maken en houden? Gelukkig wel. Zorg bijvoorbeeld voor voldoende voeding die rijk is aan antioxidanten. Dit zijn stoffen die de vorming van schadelijke vrije radicalen tegengaan , die cellen en weefsels beschadigen. Antioxidanten zitten in groente, fruit en noten. Spinazie, broccoli, boerenkool en diverse bessen zijn extra rijk aan deze beschermende stoffen.

Ook vitamine D is van essentieel belang voor een mooie huid. Vitamine D wordt in de huid gevormd onder invloed van zonlicht en komt daarnaast van nature voor in bijvoorbeeld vette vis. Ook wordt de vitamine vaak aan margarine en halvarine toegevoegd. In de donkere maanden komt u waarschijnlijk onvoldoende in aanraking met zonlicht. Daarom kan het verstandig zijn om supplementen te slikken.

Tegenwoordig bestaan er ook 100% natuurlijke, precies op uw huid afgestemde supplementen: nutricosmetics. DermaClinic kan u adviseren over bij uw huid passende nutricosmetics. In combinatie met een optimaal voedingspatroon kunt u dan gericht werken aan een stralende, gezonde huid.

Dr. Catharina Meijer, arts-directeur bij DermaClinic

27 november 2014
Gezonde voeding

Meer Blog

  • Afspraak maken
  • Ik heb een vraag