Kwaliteitsverbetering in de cosmetische zorg

De cosmetische zorg heeft deze week een belangrijke stap gezet op het vlak van kwaliteitsverbetering. De Nederlandse Vereniging Cosmetische geneeskunde (NVCG) heeft namelijk een meldpunt opgezet voor gedupeerden van cosmetische behandelingen. Deze week was voorzitter NVCG en oprichter van DermaClinic, dr. Catharina Meijer, te gast bij het tv-programma Radar om te praten over complicaties door onprofessionele cosmetische behandelingen.

Denk hierbij aan het vullen van de lippen met een hyaluronpen of een behandeling met plasma-energie om de huid strak te trekken. Behandelingen met deze en andere apparatuur zijn echter heelkundige behandelingen die alleen door daarvoor bevoegde en bekwame cosmetische artsen moeten worden toegepast. Deze techniek kan immers schade toebrengen aan de huid en dit heeft tijd nodig om te herstellen. Uit de enquête van Radar in samenwerking met NVCG geeft 71% van de deelnemers (55 artsen) aan een patiënt te kennen die ervaringen heeft met een complicatie na een cosmetische behandeling met medisch apparatuur door niet-bevoegden.

De NVCG maakt zich grote zorgen over het gebruik van medische technieken en medische apparatuur door onbevoegden en heeft een meldpunt opgezet voor gedupeerden van cosmetische behandelingen. ‘Het is belangrijk om melding te maken van een complicatie uitgevoerd door onbevoegden. Is het jouw overkomen of iemand uit je omgeving? Meld dat dan. Uiteindelijk kunnen we zo bij de overheid aangeven om hoeveel meldingen het gaat’, vertelt Meijer.

Kijk de gehele uitzending van Radar hier terug:

Wat voor complicaties treden er op na cosmetische ingrepen? Waar komt dat door? En wie mogen die ingrepen eigenlijk doen?Het radioprogramma BNR Ask Me Anything heeft ook aandacht besteed aan dit onderwerp. Catharina Meijer heeft samen met Sylvia Veerman (van de stichting Slachtoffers Cosmetisch Artsen en zelf slachtoffer van een verkeerde ingreep) in het programma vragen beantwoord van luisteraars.

Dit en meer is terug te luisteren in dit radiofragment.

Ook de landelijke, regionale en vakmedia hebben over het meldpunt geschreven:
Algemeen Dagblad
Reformatorisch Dagblad
Friesch Dagblad
Noordhollands en Leidsch Dagblad, Gooi- en Eemlander
Metro
Medisch Contact

 

7 januari 2020

Meer Nieuwsitems

  • Afspraak maken
  • Ik heb een vraag