Met haar DermaClinic wil Catharina Meijer de kloof overbruggen tussen schoonheidssalon en cosmetische chirurgie. ‘Uiterlijk wordt een soort verlengde van kleding en accessoires.’
Volkskrant, maandag 30 april 2012, Door Carlijne Vos.
‘Onder de jukbeenderen hebben we wat opgevuld, hier op haar kin ook en op haar wangen hebben we wat rimpeltjes gladgestreken. Het resultaat is verbluffend’, zegt cosmetisch arts Catharina Meijer tevreden terwijl ze het gezicht inspecteert van haar klant die al regelmatig is behandeld met botox en fillers. ‘En dat in een uurtje, zonder dat je er iets van ziet.’
Als de klant – inderdaad tien jaar jonger ogend – de behandelkamer heeft verlaten, steekt Meijer (46) van wal over haar grote passie: gezichtsverjonging en huidverbetering. Met haar DermaClinic overbrugt ze naar eigen zeggen de kloof tussen schoonheidssalon en plastische chirurgie. Terwijl het fenomeen ‘Medispa’ in de Verenigde Staten al lang en breed is ingeburgerd, is de wereld van de cosmetische geneeskunde in Nederland nog relatief onbekend en versnipperd.
Natuurlijk, iedereen weet inmiddels wat botox is en vrijwel geen BN’er op leeftijd verschijnt nog in het openbaar zonder een of meerdere zogeheten ‘injectables’. ‘Maar’, zegt Meijer, ‘er zitten behoorlijk wat beunhazen op de markt.’ Veel klanten zijn bovendien nauwelijks bekend met de mogelijkheden van cosmetische geneeskunde. ‘Die komen in een stoel liggen, trekken hun gezicht strak en denken dat ze een facelift nodig hebben. Wij bereiken dat effect op een veel laagdrempeliger en natuurlijker manier zonder het mes te hanteren dankzij wetenschappelijk bewezen behandelmethoden.’
Een doorn in het oog vormen huisartsen of medisch specialisten die een dag per week ‘wat bijklussen met injectables’. Dat is geheel in strijd met wat Meijer voor ogen heeft; namelijk een integrale beautyaanpak. ‘Je kunt wel iets doen aan de verbetering van gezichtscontouren met botox of vulling, maar als je niet tegelijkertijd iets doet aan huidverbetering blijft het verjongingseffect uit.’
DermaClinic biedt een scala van erkende medisch cosmetische behandelingen voor gezicht, huid en lichaam. Hamsterwangen, kringen onder de ogen, afhangende mondhoeken of ontsierende rimpels of adertjes op het lichaam? Voor elk probleem is een cosmetisch medische oplossing waar zelden een operatiemes aan te pas komt. Fillers, alleen gemaakt van lichaamseigen stoffen die vanzelf door het lichaam worden afgebroken, worden gebruikt om het gezicht een natuurlijke ‘facelift’ te geven. Botox is er om de gezichtsspieren te ontspannen, waardoor rimpels verzachten. Laserbehandelingen zijn er voor de bestrijding van huidverslapping, couperose, pigmentvlekken of beenvaatjes. En tenslotte is er de medisch cosmetische lijn voor gezichts- en huidverzorging van de Amerikaanse huidarts Zein Obagi waar klanten ‘echt bewezen’ preventief de ouderdom mee kunnen bestrijden.
Het idee voor de oprichting van een Medispa ontstond al bij Meijer tijdens de opleiding algemene chirurgie – ondernemer wilde ze al worden als klein meisje. Een specialisatie in plastische chirurgie was destijds voor slechts een enkeling weggelegd. Bovendien lag haar interesse niet bij het grote snijden. Ze stopte na drie jaar met haar specialisatie en besloot zich toe te leggen op cosmetische geneeskunde, dus zonder grote chirurgische ingrepen.
In 2003 begon Meijer met behandelingen op afspraak in schoonheidssalons. ‘Ik wilde me direct onderscheiden van de cowboys in dit vakgebied. Professionaliteit was wat ik wilde uitstralen; ik had mijn eigen secretariaat dat mijn agenda beheerde en nam een doktersassistente mee. Dat maakt een gedegen indruk’, vertelt Meijer over die beginjaren.In 2008 begon ze haar eigen kliniek in Groningen en vorig jaar kwam daar de vestiging in Zwolle bij. Ook doen ze nog steeds behandelingen in diverse schoonheidssalons in Midden- en Noord-Nederland. Inmiddels zijn er twee cosmetisch artsen, twee huidtherapeuten, drie doktersassistenten, twee administratieve medewerkers, een accountmanager en een tweede directielid in dienst. Twee plastisch chirurgen werken als zzp’er voor de chirurgische ingrepen zoals ooglidcorrecties.
Ondanks de economische crisis loopt het storm. ‘Uiterlijk wordt steeds belangrijker voor vrouwen en mannen. En mensen zijn bereid ervoor te betalen’, zegt Meijer. ‘Uiterlijk wordt een soort verlengde van kleding en accessoires. lets wat je laagdrempelig kunt aanschaffen.’ De sector wordt bovendien geholpen door de snel voortschrijdende techniek. ‘We hebben steeds mooiere producten, zonder bijwerkingen of nare gezondheidsrisico’s. Je hoeft zelfs geen week vrij meer te nemen. Na een behandeling ben je vrijwel direct weer toonbaar.’
De markt voor cosmetische chirurgie en geneeskunde maakt sinds het eind van de vorige eeuw een enorme groei door. De laatste jaren werd deze nog eens versterkt door de opkomst van laagdrempelige behandelmethoden zoals die van afbreekbare injectables. Naar verwachting groeit de markt voor injectables de komende vijf jaar nog eens met 7 procent per jaar.
Over de omzet van DermaClinic wil Meijer weinig kwijt – ‘het is een uiterst competitieve markt’ – maar de cijfers tonen elk jaar een verdubbeling. Uitbreiding van het aantal vestigingen staat dan ook boven aan de agenda, maar ook daarover doet Meijer liever niet te veel uitspraken gezien de groeiende interesse in hun activiteiten van veel grotere cosmetische klinieken, gespecialiseerd in plastische chirurgie.
Professionalisering van de cosmetische geneeskunde blijft Meijers hoofddoel. DermaClinic kan wat haar betreft een belangrijke bijdrage leveren aan de opleiding van een nieuwe generatie professionele cosmetisch artsen.
Als vicevoorzitter van de Nederlandse Vereniging Cosmetische Geneeskunde (NVCG) werkt ze hard aan een officiele erkenning van het specialisme. Cosmetisch artsen zijn weliswaar geregistreerd als bevoegd arts en worden daarmee erkend door de Inspectie voor de Volksgezondheid, maar de NVCG streeft naar een eigen kwaliteitskeurmerk. ‘Een erkend arts is nog geen bekwaam cosmetisch arts.’ In een speciaal curriculum moeten deze kwaliteitscriteria worden vastgelegd voor de relatief nieuwe beroepsgroep. ‘Daarmee kunnen consumenten dan straks het kaf van het koren scheiden.’
‘Ik wilde me onderscheiden van de cowboys in dit vakgebied’
BEDRIJF: DERMACLINIC
WAAR: ZWOLLE EN GRONINGEN
SINDS: 2003
AANTAL WERKNEMERS: 11
JAAROMZET: VERDUBBELT JAARLIJKS SINDS 2008
‘Je hoeft geen week vrij meer te nemen voor een behandeling’
Lees hier het volledige artikel: Artikel Volkskrant (pdf)